حاشیه های اکران دو فیلم و شرایط دو سر باخت وزارت ارشاد
نوشته شده توسط : احسانی
حرف‌ها و حدیث‌ها درباره گشت‌ارشاد و زندگی خصوصی
حاشیه های اکران دو فیلم و شرایط دو سر باخت وزارت ارشاد

خبرگزاری فارس: بعد از مجوز دادن و اکران در بهترین زمان ممکن حالا باید با هزینه بسیار جلوی این فیلم ها گرفته شود که در این صورت باید مثل بسیاری از فعالیت های فرهنگی شرایط دو سر باخت را تجربه کرد

خبرگزاری فارس: حاشیه های اکران دو فیلم و شرایط دو سر باخت وزارت ارشاد

 

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از خواست مردم و برخی از مسئولان در توقف اکران دو فیلم  «گشت ارشاد» و «خصوصی» و تحقق آن از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری، شورای صنفی نمایش جلسه فوق العاده‌ای را ترتیب داد که سیدضیاء هاشمی، رئیس صنف واحد تهیه‌کنندگان ششم فروردین ماه 1391 از برگزاری آن خبر داد و پس از آن خبرگزاری‌ها از تصمیم این شورا برای جایگزینی دو فیلم  «بوسیدن روی ماه» و «نارنجی‌پوش» به جای دو فیلم مذکور خبر دادند.

حبیب‌ کاوش سخنگوی این شورا در این باره گفت که شورای صنفی به دو فیلم «بوسیدن روی ماه» و «نارنجی‌پوش» که پیش از این برای اکران نوروز اعلام آمادگی کرده‌اند، اجازه‌ جایگزینی می‌دهد.

وی افزود که در جلسه‌ شب گذشته‌ شورای صنفی مقرر شد سینماهای حوزه‌ هنری و شهرداری که به ‌صورت خودسر و غیرقانونی نمایش‌ فیلم‌های‌شان را متوقف کردند، خسارت تهیه‌کنندگان فیلم‌ها را برابر قراردادشان و بر اساس نظر کارشناس پرداخت کنند.

کاوش هرگونه تغییر سانس اکران در هر سینمایی را نیازمند نظر شورای صنفی نمایش دانست و با اشاره به اینکه این‌گونه تغییر دادن فیلم‌ها نمی‌تواند به رویه تبدیل شود، افزود: در این زمینه از سوی مراجع مختلف بیانیه‌ای را آماده کرده‌ایم که آن را منتشر خواهیم کرد.

در پی این اظهارت کاوش،سید هادی منبتی، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر علت توقف اکران این فیلم‌ها را واکنش‌های مردم متدین عنوان و پرداخت خسارت را در صورتی ممکن دانست که فیلم‌های گشت ارشاد و خصوصی قبل از انقضای قرارداد از اکران برداشته شود و شکایتی نیز صورت گیرد.

وی در این باره افزود: در این صورت برابر موازین و قوانین ملزم به پرداخت خسارت خواهیم بود.

منبتی در مورد زمان اکران دو فیلم «بوسیدن روی ماه» و «نارنجی پوش» به عنوان فیلم‌های جایگزین نیز گفت: در صورت آمادگی دفاتر پخش و رساندن کپی این فیلم‌ها و همچنین تبلیغات محیطی به سرعت آنها را اکران خواهیم کرد.

علی سرتیپی پخش‌کننده «گشت ارشاد» از پخش این فیلم تا آماده شدن فیلم «نارنجی‌پوش» داریوش مهرجویی برای نمایش، در تعدادی از سینماها مانند آفریقا، ایران، پردیس، شکوفه، مرکزی، پایتخت، فلسطین، اریکه ایرانیان، پردیس زندگی خبر داده بود.

اما کاوش در رابطه با آمادگی‌ها برای جایگزینی دو فیلمی که از سوی مردم و برخی مسئولان هنجار شکن شناخته شده‌اند، گفت: پخش‌کننده‌ «بوسیدن روی ماه» و مجری طرح «نارنجی‌پوش» اعلام کرده‌اند که آمادگی اکران این فیلم‌ها را در این فاصله ندارند.

وی ضمن حق دادن به آنها افزود: هیچ فیلمی نمی‌تواند این‌گونه برای نمایش آماده شود؛ اما در هر صورت، این کار مانند یک عمل سزارین است، اگر این دو فیلم جدید نتوانند اکران شوند و با اراده‌هایی که وجود دارد نمایش «گشت ارشاد» و «خصوصی» متوقف شود؛ احتمالا سه فیلم دیگر اکران نوروزی یعنی «فیتیله و ماه‌پیشونی»، «قلاده‌های طلا» و «انتهای خیابان هشتم» جای خالی این دو فیلم را پر خواهند کرد.

کاوش همچنین در رابطه با 15 فیلم پیشنهادی شورای صنفی نمایش که قبل از نوروز برای اکران اعلام شده بود، نیز گفت: هیچ‌کدام آماده‌ی اکران نیستند.

با این حال نکته این است که این اداره نظارت و ارزشیابی است که باید پاسخگوی این سوال باشد که چرا به این دو فیلم مجوز داده است. گویا سرو صدای برخی روشنفکران و انگ! سانسور برای وزارت ارشاد مهمتر از دغدغه مردم متدینی است که الان مدتهاست امکان رفتن به سینما را به واسطه چیرگی فیلم های مبتذل از دست داده اند. بعد از مجوز دادن و اکران در بهترین زمان ممکن حالا باید با هزینه بسیار جلوی این فیلم ها گرفته شود که در این صورت باید مثل بسیاری از فعالیت های فرهنگی شرایط دو سر باخت را تجربه کرد.از یک طرف امکان سکوت در برابر چنین فیلمهایی وجود ندارد و از طرف دیگر حذف آنها و حواشی بوجود آمده اولا به فروش آنها کمک می کند و ثانیا بهانه برای حاشیه سازی و مظلوم نمایی به برخی جریانات را می دهد و این مصداق شرایط دو سر باختی است که وزارت ارشاد اسلامی آن را تحمیل می کند. 





:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: